25.01.2024
Galeria Autorska, ul. Chocimska 5, Bydgoszcz
Spotkanie poetyckie z Jarosławem Jakubowskim pt „Miasto o dziwnej nazwie”
Promocja książek: ”Koń” i „Baza”
* * *
„Jarosław Jakubowski w swoim przewrotnym stylu, trochę humorystycznie, trochę upiornie, opowiada historię tajemniczej wyprawy na polską prowincję, której celem było pozyskanie konia. Autor zręcznie gra konwencjami, zbija czytelnika z tropu, wpuszcza w literackie maliny. Ta wyprawa po konia gęsta jest od surrealistycznych, nieoczekiwanych przejść, to pretekst do powiedzenia czegoś głębszego na temat człowieka, jego duchowości i tego, w jakim miejscu obecnie się znajduje. To niewątpliwie gorzka książka, głównie o niespełnieniu. Obraz Polski wyłaniający się z powieści jest brudny, brzydki, antypatyczny. Jakubowski pokazuje, jak przemożny wpływ ma przeszłość na teraźniejszość i przyszłość, jak dewastacyjna polityka rujnuje też życie jednostek. Tę książkę oczywiście można odbierać jako przestrogę, ale też jako dopełnienie „tamtych działań” – patologie „owej przemiany” często widoczne są dopiero po kilku dekadach.”
Bartłomiej Siwiec o powieści Koń(2023)
„Koń, symbolizujący również siły witalne, to przedmiot zastępczy, transponujący przeżycia bohatera, niesie powodzenie wypełnienia swojego losu. Okazuje się on mistycznym związkiem między zakochanymi: Maria uwielbia jazdę konną, a nasz bohater nie może znieść nawet końskiego zapachu. Jednak skrajności się przyciągają, ukazując dobitny charakter tej złożoności. Tę rzeczywistość dopełnia tło wydarzeń, mgliste, senne, tworzące się jakby w malignie, krajobraz niby- -somnambuliczny, przestrzeń świadomie wprowadzanego rozkładu. Wchodząc w tę przestrzeń, wiemy już intuicyjnie, iż jest to świat z jakiegoś powodu umarły.”
Anna Łozowska-Patynowska, Czy tylko Małgorzata może uratować Fausta?, recenzja powieści Koń w: „kwartalnik literacko-kulturalny eleWator” nr 38 (3-4/2023, lipiec-grudzień)
„Dzień, w którym umarł Belmondo” świetnie wpisujący się w twórczość Jarosława Jakubowskiego tom. Mamy tu mrok, ciemność, przemijanie, przeplatanie sacrum z profanem, sztuki ze zwyczajnym życiem. Czas upływa, a życie dalej płynie wolno zamknięte w rytmie przyrody i determinowane zmianami wywołującymi niepokój, uświadamiające, że przemijalność i zmiany wpisane są w nasze bycie:
„Przekwitły forsycja i kalina, białymi dzwonkami okrył się żylistek.
Młoda koniczyna pracowicie odrasta po ostatnim strzyżeniu”
(„Początek czerwca. Schyłek dnia” s. 12).
Anna Sikorska na blogu „Górowianka” o tomie Dzień, w którym umarł Belmondo(2022)
„Doświadczanie świata, dzielenie się nim jest tu ważnym elementem. Poeta dostrzega, że teksty kultury są równie ważne jak przeżyte przygody. Wskazuje motywy i obrazy, które pozostały w jego pamięci. Podmiot liryczny to wrażliwy odbiorca otoczenia, którego elementem jest też upływający czas, refleksje i lęki. „Baza” na tle poprzednich tomów, czyli „Bardzo długiej zimy” i „Dzień, w którym umarł Belmondo” wypada sielsko. Lekkości nadają jej obrazy z dzieciństwa, w którym zwyczajne rzeczy urastają do magicznych.”
Anna Sikorska na blogu „Górowianka” o tomie Baza(2023)
Jarosław Jakubowski
Urodzony w 1974 r. w Bydgoszczy, mieszka w Koronowie.
Poeta, prozaik, dramatopisarz, krytyk literacki. Opublikował czternaście zbiorów wierszy, cztery zbiory opowiadań, pięciu powieści oraz sześciu zbiorów sztuk teatralnych. Jego sztuki doczekały się dotąd jedenastu premier w teatrach całego kraju, trzech premier w teatrze telewizyjnym oraz dwudziestu jeden premier w teatrze radiowym, wśród nich W Cichej Dolinie, pierwsza radionowela w historii bydgoskiej rozgłośni Polskiego Radia.
Od ćwierćwiecza współpracuje z Dwumiesięcznikiem Literackim „Topos”. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2023). Pięciokrotny laureat konkursów na Bydgoską Książkę Roku „Strzała Łuczniczki” (2008, 2010, 2015, 2016, 2021). Zwycięzca ogólnopolskiego konkursu na komedię współczesną „Komediopisanie” w Łodzi (za sztukę Życie 2010). Zwycięzca XI Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych „Raport” w Gdyni (za sztukę Generał, 2011), Ogólnopolskiego Konkursu Dramaturgicznego „Metafory Rzeczywistości” w Poznaniu (za sztukę Wieczny kwiecień, 2012). W 2018 roku otrzymał wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie na sztukę teatralną z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości zorganizowanym przez Teatr Polski w Warszawie (za sztukę Buława). Laureat nagrody za scenariusz oryginalny spektaklu telewizyjnego na Festiwalu Dwa Teatry Sopot 2019 (za sztuki Generał i Znaki). W 2020 roku tekstem Ryngraf wygrał konkurs na słuchowisko radiowe o Bitwie Warszawskiej 1920 roku. Trzykrotny finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (sztuka Incydent, 2020; Banalna historia, 2021 oraz Nigdy się nie dowiecie. Tragedia Jarosława Ziętary, 2023).
W 2023 roku jego sztuka pt. Przesiadka wygrała konkurs Instytutu Teatralnego „Dramatopisanie”.
Otrzymał Medal Archikonfraterni Literackiej „Za twórczy wkład w rozwój kultury chrześcijańskiej” (2009) oraz Nagrodę Artystyczną Prezydenta Bydgoszczy (2015). W roku 2018 został odznaczony przez Prezesa Rady Ministrów „Medalem 100-lecia Odzyskania Niepodległości”, a przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2023 roku otrzymał Odznakę Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w tym samym roku został laureatem Nagrody Mediów Publicznych w kategorii „Idea”.
Pomysłodawca programu literackiego w TVP3 Bydgoszcz pt. Gadające głowy, który prowadził w latach 2020–2024. Na stronie teatrologia.info od 2020 roku ukazują się jego felietony z cyklu Okiem dramaturga. Mieszka w Koronowie.