13.03.2022

autorska.pl

ŻYCIE W UKRYCIU – odsłona 101, Wiesław Trzeciakowski, Jakub Kaja

Wiesław Trzeciakowski – poezja

Mieczysławowi Franaszkowi

Aktor

Kiedy jesteś na scenie,
Grasz postać i jesteś z innego świata,
Napisanego wcześniej przez dramaturga
Na papierze.

Siedzisz przy stoliku i pijesz kawę
Z pustej filiżanki, odstawiasz ją,
Udajesz na scenie, że kawa jest za gorąca.

Jesteś aktorem, grasz w teatrze wyobraźni,
Udajesz, ale ta gra nie jest kłamstwem,
Wiemy przecież, że
Fikcja jest lustrem i tak właśnie mówi prawdę
O nas.

Od pewnego czasu leżysz w szpitalnym łóżku,
Kręcą się przy tobie lekarze, pielęgniarki, Jacek i Janek,
Czy tak przygotowujesz się do nowej roli?

Jesteś przecież aktorem.
Więc dlaczego odmawiamy modlitwy
I mamy łzy w oczach?

29 lipca 2019

Mieciowi, na złoty jubileusz 50-lecia pracy aktorskiej, w Galerii Autorskiej planowany na 29 sierpnia 2019; w szpitalu przed śmiercią Janek Kaja przeczytał mu ten wiersz w towarzystwie Barbary Maklakiewicz i Jacka Solińskiego, odpowiedzią była łza z jego oczu; ta łza jest dla mnie bezcenną nagrodą literacką, zmarł dzień po tym zdarzeniu w dniu 31 lipca 2019.

 

Depresja

Jak rozbita szklanka jesteś moje życie,
Długo spadałaś i roztrzaskałaś się w końcu
Na podłodze dnia,
W którym nic się nie działo od rana.

Ładnie było dziś za oknem:
Słońce, błękit nieba, ciepłe powietrze
Drzewo orzechowe i kwitnące krzewy w ogrodzie.

Po lękach nadciągnął huragan gadających myśli
Udręki i głosy ze wszystkich stron,
Noce bezsenne,
Tygodniami zanurzone w mojej duszy.

Obrazek „Jezu ufam Tobie” w klęczącej dłoni
Jak lekarz dusz, dyżurujący na ołtarzyku
O każdej porze.

Na stoliku szklanka z wodą
I tabletki, kilka godzin w izolatce ciszy.

Lipiec 2019

 

Fado

Amalia Rodriguez śpiewa namiętnie i prawdziwie pieśń o nas
„Są dwa ciche krzyki, dwa niedopasowane losy, dwoje kochanków”,
Którym szybko oziębły usta i ręce opadły jak liście w ogrodzie,
A ciała straciły ogień, oczy nie mają już tego blasku,
Jak wtedy, gdy zapaliły się pierwszy raz.

I co dalej robić? Pytasz. I co dalej robić? Pytam ciebie.
Jak żyć w nieogrzewanym sercu zimą, po której wiosna
Już nie przyjdzie? Będziemy mijać się w korytarzu, obco, jak na ulicy
Mijają się przechodnie, a pod uśmiechem ukryjemy bezradność i popiół.

Amalia w Portugalii śpiewa namiętnie i prawdziwie pieśń o nas
„Są dwa ciche krzyki, dwa niedopasowane losy, dwoje kochanków”,
Którym szybko oziębły usta i ręce opadły jak liście w ogrodzie,
A ciała straciły ogień, oczy nie mają już tego blasku,
Jak wtedy, gdy zapaliły się pierwszy raz.

Co dalej robić? Pada deszcz, drogi się rozeszły,
A wiatr o zapachu śmierci milczy, co dalej robić?

październik 2017

 

Prof. Jerzemu Speinie z Torunia –
Wiem, że to za mało
za Twoją wieloletnią ledwie odkrywaną przyjaźń.

Kwintylian naucza retoryki

Stań tutaj, chłopcze
I ucz się mowy od potoku.
Słyszysz rytm wody?
Widzisz jej taniec,
Jak skacze po kamieniach?
Dziki strumień, a jednak
Jest w nim święty porządek
I śpiew biegnący
W wodzie czystymi stopami,
Jak twoja młodość.
Czy widzisz krople wody
Spółgłoski, samogłoski?
Osobno czy razem?
Jak są złączone?
W którym miejscu,
I przez co?
Potok płynie w całości
Jak zdanie,
I dopiero wówczas coś znaczy
I ma coś boskiego
Do powiedzenia.

2016

 

Łyżeczka miodu

W schowku pamięci mam słoik miodu
Na mokrą szarość, przyziemność i smak goryczy,
Zamykam oczy, długo mnie nie ma w domu,
Aż do wieczora zniknę w tej ciszy.

Otwieram słoik, srebrną łyżeczkę zanurzam
W miodzie złotym jak polska jesień
I nucę sobie dziecinną kochaną piosneczkę
O życiu Misia Puchatka w Stumilowym Lesie.

Jest też Zając, Osiołek, Tygrys i Pan Sowa,
Skaczą po krzewie pięciolinii wróbel i pleszka,
Wiolonczela w starej szafie mieszka,
Gra tylko w czwartki, a potem się chowa.

Każdy ma taki schowek, norkę wykopaną skrycie,
Ptasią dziuplę w samotnym drzewie,
Szafę na wiolonczelę. Swoją ciszę
I bajkę czytaną całe życie.

Luty 2019

 

*   *   *

Dla mnie prawdziwa twórczość poetycka, muzyczna, plastyczna jest skutkiem natchnienia i przejawem Ducha Bożego. Twórczość, jakakolwiek, ma źródło w miłości. Kto nie kocha, ten nigdy nie będzie poetą, w ogóle nic trwałego nie osiągnie, dotyczy to nie tylko sztuki, ale każdej działalności. Ten związek i wzajemne przenikanie między tym a tamtym światem był oczywisty dla świata greckiego antyku (Homer, Sofokles, Eurypides), rozumiany jako wspólne działanie, wspólna historia Nieba i Ziemi, przyczyny i skutki, jako oddech niewidzialności i objawianie się boskości w ludziach i miejscach wybranych dla takiej łączności. Dużo wcześniej niż Grecy świadomość takiego związku i zależności między Jedynym i Najwyższym Bogiem a narodem (i każdym człowiekiem przeznaczonym do odkupienia i zbawienia) otrzymali w darze Hebrajczycy. Bóg nie tylko daje im Dziesięcioro Przykazań jako fundament odrodzenia z degeneracji potomstwa Adama i Ewy oraz przymierza z Bogiem. Wierność Objawionej Drogi była warunkiem powrotu do Niego oraz komunii człowieka-fragmentu z całym duchowym i fizycznym wszechświatem, przenikniętym Duchem Bożym na podobieństwo oceanu i żyjących w nim wodnych istot. Chrześcijaństwo jest wypełnieniem ludzkiej historii zbawienia przez Jezusa Chrystusa. Bóg jest pośród nas i w nas, w miłosiernym Chrystusie rodzimy się po raz drugi, jako człowiek sumienia. Jak mówi Św. Paweł Apostoł: w Nim jesteśmy, żyjemy, w Nim się poruszamy. Przez Niego jesteśmy prowadzeni każdego dnia i w nocy, w Nim owocujemy jak drzewa w Bożym Ogrodzie. „Nic dobrego beze Mnie nie możecie uczynić”. Jestem tylko odblaskiem Tego, Kogo noszę w sercu i Kto ożywia moją duszę. Bóg ujawnia się przez miłość, wiarę, twórczość, światło, wytrwałość w dążeniu do celu. Dał mi liść, na którym płynę po wodzie, dał mi do rąk wiosło i ster, bym utrzymywał kierunek, otacza mnie miłością jak ojciec swego syna i prowadzi powiewem, On wie dokąd, a cokolwiek czyni dla mnie, robi to dla mego dobra. To jest podstawa mojej świadomości religijnej i pisarskiej, i odniesienie do tego wszystkiego, co spotykam i co mnie spotyka.

Wiesław Trzeciakowski

Jakub Kaja – fotografia

*   *   *

(…) Tematyka społeczna jest mi bliska, a szczególnie ludzie, którzy są niezauważani i zapomniani, żyjący "w cieniu miasta". Przecież oni zasługują na uwagę i troskę. Oczywiście nie sposób pochylić się nad każdym problemem i cierpieniem. Ale to ważne by nie pozostawać obojętnym. Fotografuję już dość długo i tematyka ulicy, jako społecznego konglomeratu stanowi dla mnie żywioł, w którym lubię się „zagubić” z aparatem.

(…) „Zapomniane adresy” stały się dla mnie – zwykłego przechodnia – impulsem do refleksji nad historią i nad tożsamością miasta. Uzmysłowiło mi to, jak mało wiemy o miejscach dobrze nam znanych z widzenia. Dzięki tym fotograficznym wędrówkom zdałem sobie sprawę, że praca dokumentalisty jest również zapisem procesu przemijania.

Zawsze inspirowało mnie przyglądanie się zapomnianym miejscom - tajemniczym zakamarkom, ciemnym zaułkom i starym kamienicom ze światłem przedzierającym się do wnętrza klatek schodowych poprzez rozbite szyby. Tych miejsc pozostawionych swojemu czasowi jest coraz mniej, dlatego uporczywie zaglądam przez stare bramy domów i szukam tego niepowtarzalnego światła, które rozprasza mrok i odsłania tajemnicę kształtów w wydłużonych cieniach. (…) Poszukiwanie „nieuchwytnego”, to coś co mnie najbardziej fascynuje w fotografii, tym bardziej, że nie jestem w stanie dokładnie określić tego fenomenu. Ta nieokreślona przestrzeń objawia się lub nie. Odnalezienie dzisiaj tego, co zapomniane i wymazane przez czas przypomina pracę archeologa.

Jakub Kaja

Jakub Kaja
Ukryte miasto 55
Jakub Kaja
Ukryte miasto 54
Jakub Kaja
Ukryte miasto 53
Jakub Kaja
Ukryte miasto 52
Jakub Kaja
Ukryte miasto 51
Jakub Kaja
Ukryte miasto 50
Jakub Kaja
Ukryte miasto 49
Jakub Kaja
Ukryte miasto 48
Jakub Kaja
Ukryte miasto 47
Jakub Kaja
Ukryte miasto 46
Jakub Kaja
Ukryte miasto 45
Jakub Kaja
Ukryte miasto 44
Jakub Kaja
Ukryte miasto 43
Jakub Kaja
Ukryte miasto 42
Jakub Kaja
Ukryte miasto 41
Jakub Kaja
Ukryte miasto 40

Wiesław Trzeciakowski

Urodzony w 1950 r. w Bydgoszczy. Poeta, prozaik, eseista, tłumacz niemieckiej poezji i eseistyki, krytyk literacki (literatura polska i niemieckojęzyczna XIX w.), badacz historii Bydgoszczy w latach 1939–1945. Laureat głównej nagrody XII Ogólnopolskiego Festiwalu Poezji w Łodzi (1978) Laureat XII Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego w Płocku (2000 r., II nagroda) oraz honorowej nagrody “Białego Pióra” (Warszawa – Płock, za rok 2000). Laureat II nagrody w kategorii “esej” w V edycji Ogólnopolskiego Konkursu Małych Form Literackich (Lublin – Nałęczów 2006 r.). Stały współpracownik miesięcznika Przegląd Artystyczno-Literacki w latach 1997 – 2001. Od 2003 do 2005 r. redaktor naczelny Kwartalnika Akademickiego. Członek Internationale Novalis Gesellschaft (Niemcy). W 2012 r. otrzymał nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu za fundamentalną dla historii Bydgoszczy książkę Śmierć w Bydgoszczy 1939–1945, a w 2018 r. wyróżnienie w kategorii ”kultura” (za twórczość i z okazji 40-lecia pracy literackiej). W 2015 r. otrzymał z rąk ks. biskupa dra Jana Tyrawy (ordynariusz Diecezji Bydgoskiej) medal w kategorii „Twórca” za Twórczy Wkład w Kulturę Chrześcijańską. Wydał jako autor i współautor 34 książki. Autor kilkuset publikacji prasowych (eseje, przekłady, wiersze, opowiadania, artykuły naukowe z historii, literatury i filozofii, recenzje) w czasopismach polskich jak: Odra, Dekada Literacka, Teksty Drugie, Topos, Przegląd Artystyczno-Literacki, Kwartalnik Artystyczny.

,

Jakub Kaja

Urodzony w 1982 w Bydgoszczy. Absolwent Akademii Krakowskiej na Wydziale Malarstwa o specjalności grafika użytkowa oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Grafiki o specjalności fotografia. Pasjonat fotografii ulicznej, plakatu, grafiki i designu. Z zamiłowania podróżnik i sportowiec. Na co dzień szczęśliwy mąż i tata. Zdobywca 1 miejsca oraz specjalnego wyróżnienia w ogólnopolskim konkursie na plakat z okazji 90-lecia Banku PKO BP. Uczestnik wystawy konkursowej 23 Międzynarodowego Biennale Plakatu w Wilanowie, 26 MBP w Warszawie oraz IV Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego w Oświęcimiu. Laureat 1 nagrody w ogólnopolskim konkursie na plakat z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę.