SankowskiCzwartek, 19 marca, godz. 18 – otwarcie wystawy malarstwa Jarosława Sankowskiego pt. „Ciężar właściwy”

Czwartek, 19 marca, godz. 18 – otwarcie wystawy malarstwa Jarosława Sankowskiego pt. „Ciężar właściwy”

Jarosław Sankowski, bez tytułu, akryl, 2008
Jarosław Sankowski, bez tytułu, akryl, 2008
 

Jarosław Sankowski urodzony w 1962 roku w Bydgoszczy. Po pięcioletniej nauce w bydgoskim Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych, rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku. W 1987 roku otrzymał Dyplom w pracowni prof. Jerzego Zabłockiego z zakresu malarstwa i grafiki. Uprawia malarstwo, rysunek, grafikę projektową, zajmuje się pracą pedagogiczną. W malarstwie, dąży do architektonicznego ujednolicenia, zarówno w strukturze obrazu jak i w znaczeniu miejsca. Autor dwunastu wystaw indywidualnych oraz uczestnik trzydziestu wystaw zbiorowych. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków.

Jarosław Sankowski, bez tytułu, akryl, 2008
Jarosław Sankowski, bez tytułu, akryl, 2008

Impulsem dla twórczości Sankowskiego są obserwacje prowadzone we wnętrzach i otwartej przestrzeni miejskiej oraz analizowanie rycin i projektów architektonicznych renesansowym i XVIII wiecznym rodowodzie. Szczególne miejsce w doborze motywów zajmują u Sankowskiego elewacje i perspektywy korytarzy i hal, których „trójwymiarowość” sprowadza do sekwencji nakładających się na siebie linii i plam.  

W swych kompozycjach nie „stawia” bezpośrednio na czynniki ekspresyjne i dramatyczne, za jakie uważamy kolor czy mocno rozbudowaną tkankę malarską. J. Sankowski rezygnuje z pełnych impetu „malarskich” pociągnięć na rzecz operowania jednolicie nałożonym kolorem, nadaje kompozycjom posmak dekoratorstwa, „poetykę’ projektu lub planszy informacyjnej.

W nieco oschłym, architektonicznym świecie obrazów J. Sankowskiego zostało jednak sporo miejsca na poezję, metafizykę, wewnętrzne znaczenie „płótna”. Jako dodatkową barwę sam twórca traktuje tytuły prac: „Houdini”, „Chromatoforium”, „Meteor”. Stają się one ekwiwalentem tego, co przekracza granicę obserwacji, nadaje rzeczywistości liryczny charakter, przekształca ją w sen o sterylnej architekturze bez ludzi. Malarstwo Jarosława Sankowskiego to zapis wielowymiarowego przeżywania przestrzeni, która nas otacza. Jego „mocno stąpający po ziemi” nadrealizm tkwi w odwróceniu percepcji przestrzeni, ciężaru i proporcji, jak wtedy gdy wykreślane przedmioty unoszą się w powietrzu, a spójna konstrukcja perspektywy zatraca naturalizm.

Nieco inżynierska poetyka budowania obrazu wiąże się u Sankowskiego z bardzo sensualnym i intuicyjnym podejściem do procesu malarskiego, które pozwala mu cenić wartości dotykowe farby, jej wewnętrzne światło, śliską lub szorstką strukturę.  Jest w jego twórczości miejsce na ponowne przemyślenie tradycji malarskiej i korzystanie ze współczesnego języka sztuki, w którym gest malarza, kolor, kształtowanie obrazu są autonomiczne wobec naśladownictwa natury..

Ewa Urbańska 

Realizację strony internetowej dofinansowano przez miasto Bydgoszcz

Bydgoszcz